marhaba.reismee.nl

Nieuwsbrief 2

Hallo lieve mensen,

Hier een tweede bericht vanuit bezet gebied!

Alles hier op het project gaat goed, de lente is voorbij en de zomer is daar. In een maand tijd gebeurd er zoveel in de natuur. Voor mijn ogen veranderden de heuvels en gewassen van groen naar geel. De droogte en de niets sparende zon dienen zich aan….ik heb nog net 1 regenbui meegemaakt, die zelfs toen al erg welkom was. De water situatie is nog ok, we hebben nog genoeg om ons te wassen, te drinken en de gewassen water te geven, maar alsnog moeten we voorzichtig zijn. Dus dat betekend 2 keer per week douchen, wat straks 1 keer per week zal zijn. Ieder huis heeft watertanks op de daken, in de tuinen en soms waterbassins onder huizen. Als de hoofdleiding “aan” is, vullen de tanks zich, maar je weet nooit wanneer het water in de hoofdleiding weer komt…In de zomer is dit soms een maand of langer, nu is het vaak al zo’n 5 tot 10 dagen dat er niks komt.

Het settlement probleem komt nu ook hier erg dichtbij…vlak voordat ik kwam is een oude verlaten militaire post 2 km hiervandaan weer opnieuw leven ingeblazen. Niemand weet wat er gaat gebeuren. Vermoeden is dat dit betekend dat er nieuwe bufferzones afgescheiden door prikkeldraad komen, bezetting van land om deze bufferzones te creëren, nieuwe apartheid wegen, en dit al betekend het vernielen van huizen, land, het kappen van bomen etc etc. Het gaat maar door en door.

Dan is er Abeds situatie, waar ik jullie in de vorige nieuwsbrief al wat over vertelde, deze is een stuk verslechterd sinds een paar weken. Hij blijft stug volhouden, dat het zijn land is en dat hij niet zal opgeven. Deze “stunt” heeft hem veel bekendheid gegeven, ook internationaal, niet tot de grote zenders of kranten, maar lokaal…in kleinschalige docimentaires etc.De israeli’s weten dat er veel internaal volk op zijn land komt om hem te helpen en te steunen en dit is een van de redenen dat hij dit al 5 jaar heeft kunnen volhouden. Als er niemand op zijn land aanwezig is komt het leger om het te vernielen. Dus als hij zijn familie gaat bezoeken, komen er groepen mensen om op zijn land te passen, en dus zij ook. Het werkt! Het mooie van deze plek is dat hij iedereen verwelkomd op zijn land, ook israeli’s. Zij sneaken het gebied in. Het is vlakbij de grens met west Jeruzalem, wat betekend dat ze door een klein checkpoint moeten, wat de meeste israeli’s doorlaat, want eigenlijk mogen de westbank niet in. Israëlische families met kinderen, studenten en anderen komen over “naar de andere kant” om Abed te ontmoeten, zijn verhaal te horen en te ervaren hoe het is om in de westbank te zijn, te praten met de Palestijnen. Dit is hoe het zou moeten zijn….interesse en nieuwsgierigheid naar de ander kant van het conflict: ik denk dat dit , als dit op grote schaal gaat gebeuren, de situatie kan redden. Ik weet dat er meer van dit soort initiatieven zijn van beide kanten, en ik wil geloven dat dit het begin is. Maar nu verder over Abeds land:De laatste keer dat ik er was zag alles er anders uit, we lopen altijd 1 uur door het bos in de vallei voordat we op zijn land aankomen. Het laatste stuk stond vol buldozers, en alles zag er stoffig en rotsig uit, bomen en struiken zijn gegemaaid voor de muur die steeds dichterbij komt. Vlak naast Abeds land is een nieuwe weg aangelegd voor tanks en bulldozers en de oude weg is afgesloten door 2 enorme blokken beton met een groot ijzeren hek. Dit betekend dat Abed nu een heel stuk moet lopen om zijn drinkwater te halen, er kunnen geen auto’s meer komen. En daarbij komt dat het hele gebied hoog beveiligd is. De IDF(israelische leger) is overal met kogelvrije vesten, geweren en tanks. Het is niet te bevatten…ik heb van bovenaf gezien hoe de muur zich voort slingert door dorpen en boomgaarden. Dit betekend dat huizen en halve dorpen worden buitengesloten van Palestina. Palestijn dus, die straks”aan de andere kant” wonen, met een idioot hoge muur in hun achtertuin. De reden voor het nieuwe stuk muur in dit geval is omdat er een nieuw settlement gebouwd gaat worden..Givat yael. Niks geen bouwstop van settlements waar al zo vaak over gepraat is in de politiek.

Met het project zelf, bustan qaraaqa, gaat het goed. Er wordt veel gewerkt op het moment, vooral het bewateren van de vallei kost veel tijd. Alle boompjes hier in de vallei moeten elke 2 weken met de hand bewaterd worden, dit kost veel tijd, veel handen en veel kracht. De afgelopen winter en dit voorjaar zijn er meer dan 2000 boompjes uitgeplant verspreid rondom de farm en een aantal andere gebieden. Over een aantal jaar zal dit uitgroeien tot een bos…materiaal geven om te bouwen, voedsel zijn voor dieren en de kwaliteit van de grond verbeteren. En daarmee kom ik op een ander probleem wat ik ook al eerder genoemd heb. Er is weinig tot geen afvalverwerking hier. Alles wordt in de woestijn gestort en daar verbrand waarbij giftige gassen vrijkomen( de plaats waar dit gebeurd heeft een enorm verhoogd percentage van mensen met longkanker), en waarbij ook giftige stoffen in de grond terecht komen en daarna in het al weinige grondwater. Wij recyclen al het afval van te recyclen valt…melkcontainers, kartonnen verpakkingen, sappakken, flessen…autobanden. Een voorbeeld is het volpersen van autobanden met afval. Vergelijkbaar met het bouwen met bakstenen, kun je bouwen met autobanden door ze constructief op te stapelen in elke vorm die je wilt en daarna te bedekken met leem, stro en klei. Voor wie zich daarin wil verdiepen; google “earthships”. Op het moment produceert ons land veel voedsel. Allerlei soorten inheemse sla, kappertje die we inmaken, bonen, kolen en over 2 weken abrikozen, heeeel veel tomaten, aubergines, mischien al vijgen en mulberries.

De zondagen zijn vrijwilligers dagen. De bedoeling is dat er op deze dagen zoveel mogelijk lokaal volk komt om mee te helpen, rond te kijken en te leren. Deze periode komt er nu aan. En ik kan me van vorig jaar herinneren dat er ontzettend veel mensen kwamen, dat Palestijnen en wij, buitenlanders, naast elkaar werkten. Dat was erg leuk en ook een van de doelen van het project…Door samen te werken met Palestijnen, te bereiken dat zij leren hoe het is om duurzaam te leven en daardoor deels ook onafhankelijker te kunnen zijn van de staat. Bustan qaraaqa heeft op het land van een aantal lokale boeren al reservoirs, cisterns kunnen maken om het regen water op te vangen dat tijdens de winter valt. Dit is best veel water en kan ontzettend helpen als het water in de zomer uitblijft om gewassen die voor inkomens en voedsel zorgen water te kunnen blijven geven. Als het water uitblijft bestelt men water wat met een tank-wagen geleverd wordt. Dorpen of huizen die een eigen bron hebben(wat zeldzaam is, omdat al het land naast de rivier en andere bronnen allemaal al is ingenomen door Israel) hebben geen probleem. Maar zodra je afhankelijk bent van tank-wagens weet je nooit of je het wel krijgt omdat ze vaak worden tegen gehouden door road-blocks en checkpoints.

De samenwerking met ons andere community project Paidea verloopt goed en productief. Het community center is bijna klaar...en de grote tuin er om heen ook. In de tuin zal er een moestuin komen die onderhouden zal worden door gehandicapte jong volwassenen. Er zijn hier bijna geen voorzieningen voor hen, en door de moestuin te onderhouden kunnen zij wat geld verdienen door de opbrengst van de gewassen, die door een aantal kerken in Jeruzalem verkocht zullen gaan worden. Verder is er in de tuin een soort kliminstallatie gebouwd, hoog boven de grond, waar kinderen een route af kunnen leggen, vast gemaakt aan karabiner en touwen. In Palestina zijn er bijna geen speeltuinen of voorzieningen waar kinderen plezier kunnen maken. In het centrum zullen o.a. ook workshops, lezingen en conferenties gegeven worden, met als doel jongeren en volwassenen aan te trekken en ze een nieuwe blik proberen te bieden op de wereld, maar ook om een plek te creëren voor mensen om samen te zijn, in een andere omgeving dan alleen thuis.

Goed, dit was mijn nieuws. Ik hoop dat ik jullie weer een kijkje heb kunnen bieden in de wereld hier, dat het interessant was en dat het leuk was om te lezen.

Veel zonnige groeten van hier.

P.S. Voor wiegeĂŻnteresseerd is in meer info;

Palestijnse nieuwssite;http://www.maannews.net/eng/

Practische info(factbook);http://www.palestinemonitor.org

Website van de UN over de bezette gebieden(kaarten van de muur, waar de muur al is en komt en andere info; http://www.ochaopt.org/

Maaike